Klíčové kompetence finančního controllera

Klíčové kompetence finančního controllera
Iveta Bajgarová | Toyota Tsusho Europe SA Czech Republic Branch11.9.2017
Není pochyb o tom, že dobrý controller musí mít perfektní znalost v oblasti managementu nákladů a ziskovosti. Další klíčovou kompetencí pro výkon této pozice je plánování a forecasting. To jsou kompetence odborné. Jsou samozřejmě velmi důležité, ale odbornost sama o sobě nestačí.

Controller není (nemá být) kancelářská myš, která celý den sedí za stolem a hrabe se v číslech a tabulkách. Očekává se od něj mnohem více. Naši klienti znají přirovnání controllera k roli lodivoda. Jeho hlavním úkolem je hlídat správný kurz, aby loď (firma) doplula k cíli. Controller proto musí dobře znát strategické cíle firmy. Aby mohl kontrolovat, zda firma směřuje k jejich splnění, musí taky velmi dobře porozumět byznysu firmy. A aby porozuměl byznysu, musí se ptát proč, co a jak. Zkrátka musí KOMUNIKOVAT. Od svých kolegů pak chce pravidelně dodávat čísla – posílat reporty. Mnozí to vnímají jako „práci navíc". Nejsou totiž ekonomové a nerozumí tomu, k čemu ta čísla controller potřebuje. Pokud chce controller dostat ta správná a smysluplná čísla, musí VYSVĚTLOVAT, ARGUMENTOVAT, PŘESVĚDČOVAT.


Vraťme se k tomu, že controller hlídá správný kurz. A hned tu máme další důvod, proč by měl ovládat „umění komunikace". Pokud zjistí, že se firma odchyluje od cílů, které si vytyčila, musí o tom neprodleně informovat, a to na místech nejvyšších. Musí PREZENTOVAT výsledky své práce a opět argumentovat a vysvětlovat.


Když lektor Tomáš Nekvapil na seminářích vysvětluje pojetí moderního controllingu a roli controllera ve firmě, pravidelně se z řad posluchačů ozve „To by měli slyšet naši manažeři. Nechcete to říct i jim?".


Ne, ne, milí controlleři. Tomáš to všechno nestíhá. Musíte jim to říct vy.


Abyste to měli jednodušší, připravili jsme pro vás 2 tréninky. První z nich Rozumím číslům, rozumím i lidem se zaměřuje na porozumění lidem. Komunikace je totiž snazší, když umíme odhadnout, s jakým typem člověka komunikujeme. Pak už jen stačí vědět, co zabírá a čeho se určitě musíme vyvarovat.


Na druhém tréninku Jak prezentovat manažerské informace ukážeme jak prezentovat reporty. Jak si data připravit a jak je účinně interpretovat, aby Vaše sdělení mělo očekávaný efekt.
S lektorem Honzou Vojtkem Vás to bude bavit. Jeho to totiž taky strašně baví. 

Přesvědčte se a koukněte na jeho video a pak přijďte.

zpět na všechny články
Iveta Bajgarová | Toyota Tsusho Europe SA Czech Republic Branch
Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Podniková ekonomika. Jak při studiu, tak po jeho dokončení pracovala v různých společnostech na pozicích zaměřených na marketing a public releations. Ve vzdělávání působí od roku 2002. Pracovala jako pedagog vyučující obory ekonomika, účetnictví a marketing na střední škole. Zkušenost se vzděláváním dospělých v podnikové sféře získala v korporátní výrobní společnosti Carrier Refrigeration Operating Czech Republic na pozici specialista vzdělávání. Od roku 2011 pracovala v Controller Institutu, nejdříve jako metodik vzdělávání a poté jako projektová manažerka certifikovaných vzdělávacích cyklů.

Další články

Žádné nové téma nás dnes nečeká: Analytické členění nákladových účtů v oblasti režií jsme ve FINBLOGu (www.financni-manazer.cz) řešili již několikrát. Doposud jen v málo podnicích reflektovala volba nákladových analytik výrazný posun v dostupnosti určitých informací. Jde o to, že pohled na spotřebu určitého konkrétního druhu nákladové položky dnes běžně umožňuje drill-down přístup v ERP systému: pro materiál přístup přes skladovou kartu, pro službu konkrétní firmy přístup přes IČO apod. Většina analytických koncovek zůstává neměnná již po desetiletí, což je samozřejmě dobré pro účetní rutinu, ale zcela nevyhovující, pokud jde o skutečné aktuální potřeby controllingu. 
Všichni to známe. Dny, týdny, možná i měsíce tvrdé práce na tom dokonalém reportu. Konečně dosáhneme momentu, kdy je vše vyladěno do posledního detailu, a je nám poskytnuto to magické uznaní našeho mistrovského díla. Controller se na chvíli cítí jako král světa reportingu. Všichni zbožňují váš report a zdá se, že svět je krásné místo. Ale pak, náhle, jeden nešťastný den přijde email nebo zpráva s otázkou: „Hej, ten report, který obvykle používám... něco s ním není v pořádku. Můžeš se na to podívat?“ A tak začíná naše dobrodružství.
V rámci spolupráce kolegů z CAFIN s Fakultou podnikatelskou na VUT v Brně byl spuštěn miniprůzkum, který by nám pomohl zacílit výzkum v oblasti využití automatizace v controllingu.
Po dvou letech kolegy z České asociace pro finanční řízení v rámci 12. ročníku Controllingového panelu opět zajímá, jaký je stav a trendy v controllingu českých a slovenských podniků.
nahoru
© 2024 Controller Institut