Controller Institut

Komplexní školení pro
finance a controlling
První a jediní v ČR
Více

4. ročník konference IT pro FINANCE, 12. října 2017

4. ročník konference IT pro FINANCE, 12. října 2017
Iveta Bajgarová | ALBIXON a.s.16.10.2017
26 řečníků ze 13 partnerských firem České asociace pro finanční řízení (CAFIN) se přišlo podělit o novinky, které mohou finančním oddělením a controllingu nabídnout pro zefektivnění jejich práce. Více než 150 účastníků se přišlo inspirovat, aby jejich firmy nepropásly zcela nové trendy, které do řízení financí přicházejí. Moderace konference se již tradičně ujal Ota Novotný z Fakulty informatiky a statistiky při VŠE v Praze. V příspěvcích všech vystupujících se odrážela revoluční myšlenka „Svět se mění" a nejednou byla i vyslovena.

Svět se mění. Nahradí nás roboti?

 

Hned první příspěvek společnosti EY o robotické procesní automatizaci ukázal směr, kterým se zmiňovaná změna světa ubírá. Spoustu práce za nás totiž už dnes mohou udělat roboti. A to nejen na výrobních linkách, ale i v administrativě. Někoho ta představa potěší, ale najde se asi spousta lidí, ve kterých vzbudí obavy o své budoucí uplatnění. Nebojte se, není čeho. Když Antonín Raizl z EY ve svém příspěvku uvedl, že 85 % firemních procesů bude do roku 2025 možné automatizovat, hned své posluchače také uklidnil. Cílem rozhodně není odstranit z procesu lidi, ale dát jim prostor pro kreativní práci a inovace tím, že rutinní pravidelně se opakující práce za ně udělá robotické řešení. Sběr a vyhodnocení dat a jejich sestavení do formy reportů necháme robotům, ale stále budou potřeba lidé, kteří z dat a reportů vyvodí správné závěry, přijmou správná rozhodnutí a dají podněty k novým byznysům.
Robotická automatizace rozhodně nevezme lidem práci, ale zvýší nároky na jejich rozvoj a vzdělávání. To by si měli zaměstnanci, ale i firmy uvědomit.
Závěr prezentace pana Raizla byl rozhodně optimistický. RPA je třeba vnímat jako příležitost posouvat lidi ke kvalifikovanější práci, která je bude více bavit a motivovat.

 

Důkaz místo slibů

 

V dalším příspěvku Jiří Vozňák ze společnosti INEKON SYSTEMS představil analytický nástroj Tableau. Tableau je na trhu už 14 let a několik posledních let je společností Gartner hodnoceno jako lídr mezi analytickými nástroji a získává označení Golden Standard. Že se Tableau firmám vyplatí, doložil Jiří Vozňák pro finančníky těmi nejpádnějšími argumenty. Uvedl, že zatímco jeho odhad nákladů na hodinu práce analytika je 200 – 300 Kč, hodina práce Tableau vyjde firmu na 9 Kč.
Jako důkaz místo slibů si INEKON SYSTEMS přivedl hosta – svého zákazníka firmu Home Credit International. Pavel Sůva, Risk Research & Development Dept.,se podělil s účastníky o své zkušenosti se zavedením Tableau a potvrdil jeho přínos pro firmu. Na otázku moderátora konference Oty Novotného, proč by si měl Tableau koupit, odpověděl jednoznačně, je to rychlost jeho práce.

Důkazem toho, že RPA i Tableau padly na úrodnou půdu, byl velký zájem účastníků o následné workshopy INEKONS SYSTEMS i EY.

O tom, že v oblasti e-fakturace je příznivý právní vývoj ujistila účastníky konference Barbora Gaveau, Právník odpovědný za oblast Zákona o významné tržní síle a legislativy. Nicméně novela Zákona o významné tržní síle přitvrdila. Zákon se nyní týká kromě prodeje potravin, také všech služeb s prodejem souvisejících. O tom, jak EDITEL pomáhá řešit dopady zákona na Penny Market, pohovořil Sales Manager Jan Molnár.

 

Čas na kávu a networking

 

Nedílnou součástí IT pro FINANCE jsou stánky partnerských firem ve foyer. Na účastníky tady čeká nejen káva a občerstvení, ale i možnost vyzkoušet analytické nástroje jednotlivých partnerů a položit doplňující dotazy k jejich prezentacím. Stejně jako v předchozích ročnících i na tom letošním čtvrtém bylo rušno. Pořadatel CAFIN a také někteří partneři si pro účastníci připravili soutěže o zajímavé ceny, které se odehrávaly právě zde.

 

Po networkingu přišel REPORTING

 

Po networkingu při kávě přišel REPORTING.CZ. CEO Michal Rozehnal se svým hostem Danielem Pristachem z E-Consulting Czech účastníkům ukázali, že uživatele lze do využívání reportů zapojit formou hry. I v tomto příspěvku zaznělo přesvědčení, že v průběhu 10 let se svět administrativy významně změní a 50 % těchto prací nahradí roboti.

 

Nositelem změn jsou finance a controlling

 

Velmi zajímavý byl příspěvek na téma internet věcí v praxi. Vladislav Štefaňák, Ředitel divize EPM z MDS Advanced Program Tech přitáhl pozornost posluchačů příběhem z praxe. Bylo to o tom, jak Hagleitner vymyslel nový službový byznys model s využitím IoT. Hagleitner byl původně výrobcem prostředků pro hygienu. Pak ale přišla geniální myšlenka, doplníme k našim výrobkům i službu. Zjednodušeně řečeno: budeme kontrolovat spotřebu mýdla v dávkovačích a také potřebu jeho doplňování. Na základě sběru dat přes sensory instalované do dávkovačů a dalších výrobků poskytneme zákazníkům údaje, pomocí kterých vyhodnotí potřebu zásob a jejich doplňovaní. Výsledkem tohoto projektu je 160 tis. instalovaných sensorů a analytický nástroj, který během 1 sekundy poskytne informaci o tom, jaká a kde je spotřeba.

Důležitá „message" zazněla na konci příspěvku. Nositelem změny musí být finance a controlling. Oni musí mít nápad a přinést myšlenku nového byznys modelu. Vladislav Štefaňák vyjádřil přesvědčení, že Češi mají obrovský kapitál v mladých talentovaných lidech a vyzval k tomu, abychom nepodléhali korporátním pravidlům a snažili se prosadit svoje nápady a projekty. Je přesvědčen, že je to možné.

IoT se dnes již využívá v oborech automotive, pojišťovnictví a telekomunikací. Poskytovatelé se také zaměřují na tzv. inteligentní domácnost. Velký potenciál a rychlý rozvoj se očekává v oblasti tzv. smart cities. Příkladem mohou být třeba sensory, které zajistí úsporu energie rozsvěcením světel podle skutečného počasí. Bude-li jasný den, budeme svítit kratší dobu.

V dopolední části programu zazněly ještě dva zajímavé příspěvky. Martin Štefík, CFO, Microsoft Czech Republic and Slovakia ukázal, jak mohou dobře zvolené IT nástroje pomoci finančnímu řediteli ušetřit čas a peníze. A představil nové trendy v práci finančních týmů.
Ke změně myšlení v IT vyzvali Vít Slunečko z HPE a Vladimír Kvaš z G2 server CZ. IT není třeba nakupovat, stačí být jeho konzumentem. Posluchačům vysvětlili, co je to hybridní cloud a proč může být tou správnou cestou.

 

Výživné odpoledne

 

Zákusek v podobě ovoce přišel hned po obědě. Jistě všichni víte, že mango je dobré, zdravé a prospěšné. Pro koho je dobré a čím je prospěšné FINMANGO? O tom, byl příspěvek Jana Chalase ze Servodata. FINMANGO je dobré pro menší a středně velké firmy, které mají účetní systém a ostatní data v Excelu. FINMANGO slouží pro transformaci těchto dat tak, aby byla připravena pro zpracování do formy reportů.

Filip Doušek, CEO Stories zdůraznil, že je třeba lidi naučit pracovat s daty. Není žádným tajemstvím, že v mnoha případech 95 % informací v reportech můžeme označit za šum. Cílem tedy je zlikvidovat tyto šumy a zaměřit se na 3-5 důležitých informací pro každého manažera. Vždyť na základě každé jedné informace musí manažer řešit řadu byznys hypotéz a vztahů mezi jednotlivými proměnnými, které mohou ovlivňovat vzniklou situaci. Snadné řešení přináší AI.
Zatímco v počátcích se datová analytika využívala zejména pro obchod, dnes se významně posouvá směrem k financím.
Filip Doušek také zdůraznil, že problém dnes není sběr dat, ale 80 % problémů vzniká nedotažením změn, které jsme si na základě datových analýz předsevzali.

 

GDPR – strašák nebo skutečná změna?

 

Téma, na které byli všichni zvědaví, přinesl do programu Zdeněk Höfler, zakladatel startupu Ukey.one. Höfler vidí velké plus v medializaci GDPR. Jen tím, že se o problému ochrany dat hodně mluví, píše a diskutuje, zaměřuje se velká pozornost na to, jak neopatrně se s osobními daty zachází a to je určitě dobře. Z příspěvku zakladatele startupu vyplynulo jednoznačné doporučení: MINIMALIZUJTE DATA. Pokud firma data shromažďuje, musí umět prokázat, proč je potřebuje. Proč si tedy komplikovat život shromažďováním dat, které pro mě momentálně nemají význam. Höfler také účastníkům nabídl ke stažení svůj e-book https://gdpr.ukey.one/ a vyzval zájemce ke spolupráci na pilotním projektu jeho startupu.

Konferenci svým příspěvkem zakončil Miroslav Umlauf, Director Business Intelligence firmy AVAST Software, která má v nedávné době za sebou fúzi s AVG. Mirek se podělil o zkušenosti z rychlého fúzování 2 globálních hráčů, o to co fungovalo dobře, ale i o to, co naopak nefungovalo.

 

Díky patří všem

 

A pak už se jen děkovalo a rozdávaly se ceny. Díky od projektové manažerky konference Lenky Kovaříkové směřovaly zejména k moderátorovi Otu Novotnému, partnerským firmám a jejich řečníkům a v neposlední řadě ke společnosti Controller Institut, která spolu s CAFIN konferenci zaštiťuje a pomáhá s organizací.
Nakonec jsme pozvedli sklenky vína a připili si na právě zakončený úspěšný 4. ročník a taky na ten pátý, který je nyní před námi.

Se všemi se za rok těšíme na viděnou.

 

týmy CAFIN a Controller Institutu

zpět na všechny články
Iveta Bajgarová | ALBIXON a.s.
Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Podniková ekonomika. Jak při studiu, tak po jeho dokončení pracovala v různých společnostech na pozicích zaměřených na marketing a public releations. Ve vzdělávání působí od roku 2002. Pracovala jako pedagog vyučující obory ekonomika, účetnictví a marketing na střední škole. Zkušenost se vzděláváním dospělých v podnikové sféře získala v korporátní výrobní společnosti Carrier Refrigeration Operating Czech Republic na pozici specialista vzdělávání. Od roku 2011 pracovala v Controller Institutu, nejdříve jako metodik vzdělávání a poté jako projektová manažerka certifikovaných vzdělávacích cyklů.

Další články

Znáte ten pocit, když se objeví něco, co jste si dlouho přáli spatřit na vlastní oči - někde úplně jinde, než jste čekali?
Začátkem června 2018 byli zástupci CAFINu, Olga Cechlová a Ladislav Profota na pravidelném setkání firem sdružených v rámci International Group of Controlling.
Ivo Poddaný, přáteli přezdívaný "iPod", má menší tiskárnu na okraji obce s příznačným jménem Podzámčí. Několik docela úspěšných let, naplněných dlouhodobými zakázkami pro korporátní klientelu, mu loni dovolilo podnik významně rozšířit. A pomohly i evropské dotace. Místo tří pronajatých linek má už jen stroje vlastní, a to dokonce čtyři. Pokud by někdo očekával, že takový vývoj přináší samé radosti nebo dokonce, že se iPod právě stal velkotovárníkem se zaručenou doživotní rentou, mýlil by se hluboce. "Naopak," - říkají zkušení podnikatelé - "...více strojů, to je více lidí, více zakázek a více starostí. A víc peněz? Možná, - když se zadaří..."
24. a 25. května se v Senohrabech u Prahy uskutečnilo 21. Controllingové fórum. Jeho tématem byl Controller jako partner digitálního věku. Svoje zkušenosti a vize sdíleli finanční ředitelé i vedoucí controlleři významných českých společností.

Kontaktní údaje:

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací.

nahoru
Controller Institut, Contrast Consulting Praha, spol. s r.o.
Vladimírova 12, 140 00 Praha 4
Telefonní spojení: +420 224 314 410
Email: info@controlling.cz

IČ: 62912348
DIČ: CZ62912348

© 2017 Controller Institut