Controller Institut

CoroKrize: finanční ředitel a) hasí b) plánuje nejhorší, doufá v nejlepší c) vnímá i příležitosti?

CoroKrize: finanční ředitel a) hasí b) plánuje nejhorší, doufá v nejlepší c) vnímá i příležitosti?
Jiří Zajíček28.4.2020
V pondělí 20. dubna 2020 proběhla v aseptických prostorách firmy s aktuální tržní kapitalizací 1 328 000 milionů amerických dolarů diskuze, v níž jsme nahlédli hluboko pod roucho myšlenek finančního řízení „v časech cholery".

Role Alexandra Hemaly a především Václava Moravce se zhostil s nyní, tolik potřebným, klidem Angličana Tomáš Nekvapil, t. č. též finanční kapitán kolínských tiskáren Colognia press. V 15:03 byla překročena kóta padesáti účastníků s dalším následným růstem ke stovce. Do diskuze se zapojili především tři níže uvedení kapitáni

Co chápeme jako pilíře akutní zónové i osobní obrany?

„Nejdříve hasíme požár", nepřekvapuje Stanislav Beránek, CFO Lagardere Travel Retail. Jde o cashflow, které na plusové straně ze severu i jihu takřka vyschlo. Pak přemýšlíme, co bude dál. Jednatel firmy Trima Ladislav Hovorka připomíná, že hlavní je okamžitě zajistit zdraví jejich zaměstnanců.

Pomůže „svaz"?

Přístup k financování ve formě garancí a úvěrů zatím chybí. Pomoc je potřeba například v maloobchodě, který je uzavřený. Ideál: Velmi rychlá pomoc, časově omezená, bez vysvětlování. Realita slovy učícího se klasika: damage to speak. Druhým, nepatřičným, extrémem by bylo udržování neefektivity (již dříve neživotaschopných firem) při životě.
Petr Červenka, CFO kroměřížské firmy PLASTIKA jako správný kapitán burcuje: „Věřme sami sobě. Pojďme tomu dát maximum. Musíme vědět, co řídíme, jaké máme zdroje a jaké možnosti."

Taktika a dočasní sponzoři

Další myšlenky? Na banky moc nespoléhat, špatně se čerpá revolving oproti neexistujícím pohledávkám. Zvážit lze i externího investora, dluhopisy.
Obvykle platí, že správná suma peněz na účtu je nula a pracuje pan Cashpooling.
Nyní Je skoro nemožné plánovat. Tomáš Nekvapil přemýšlí následovně: „Připravme firmu na nejhorší a věřme tomu, že to nebude tak zlé." Přestože mediální zpravodajové se předháněli v černých a černějších scénářích.

Ochutnávka dalších tezí?

• Podnikání je svým způsobem o víře, že to dopadne dobře.
• Krizí se musí člověk proinvestovat. Teď je nejlepší doba začít vyvíjet i R&D aktivity a cílovat na generační skok v zařízeních.
• Na trhu práce se objeví dobří lidé. U každého zaměstnance si lze spočítat payback. Vážíme si nejlepších pracovníků ve firmě.
• Ukázal se význam celosvětového propojení hospodářství.
• Budoucnost odmění „s pákou" umění poučit se.
• Ne kvapným líbivým výrokům

Autor: Jiří Zajíček, CFA, CIPM
Finanční controller-senior
ČSOB PS - Finance and Reporting
ČSOB Penzijní společnost, a. s., člen skupiny ČSOB

zpět na všechny články

Další články

Když jsme se v březnu začali obracet na naše lektory s žádostí o překlopení odborných kurzů do „onlajnu", cítili jsme jejich rozpaky. Ne z toho, že budou připravovat pro naše účastníky nové typy materiálů, úkolů, případových studií, ale z toho, že vás nebudou mít před očima. Zkoušeli jsme, trénovali a zakrátko se do toho s nadšením pustili. Témata byla různorodá. Naše lektory jsme požádali o osobní zpověď, jaké bylo jejich „poprvé". O jejich názory a pocity bychom se tu s vámi rádi podělili.
S procesní kalkulací Activity Based Costing se už potýkám více než třicet let - nejkomplexnější model jsem poznal hned na začátku, když jsem se živil zaváděním ERP systémů v zemědělství. Paradoxně, byť první a složitý (se stovkami aktivit, kterým se ještě říkalo po česku "výkony"), tento koncept v nás nevyvolával žádné pochybnosti: výpočetní síla se zdvojnásobuje každé dva roky, tak proč se bát, že bychom něco nezvládli.
Prospěšné věci by měli být provozovány precizně a co možná nejčastěji - nejlépe pořád, tedy soustavně. Souhlasíte?
Stejná nemoc se v lidském těle projevuje u různých osob různě závažnými dopady. Platí to v případě COVID19 i pro firmy?

Kontaktní údaje:

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací.

nahoru
Controller Institut, Contrast Consulting Praha, spol. s r.o.
Vladimírova 12, 140 00 Praha 4
Telefonní spojení: +420 224 314 410
Email: info@controlling.cz

IČ: 62912348
DIČ: CZ62912348

© 2019 Controller Institut