Úloha finančního manažera v době ekonomické prosperity
 Většina firem velmi dobře prosperuje, nezaměstnanost je nebývale nízká. Nabídka na trhu práce je vyšší než poptávka po ní. To ale neznamená, že by obezřetnost finančních manažerů měla polevit, nebo že by se nároky na pracovníky na této pozici snížily.
Finanční manažer musí být velmi kompetentní ve všech oblastech finanční ho řízení. Dobrá ekonomická situace podniku mu ale dává nové možnosti, nebo chcete-li, staví před něj jiné úkoly.
Otázkou, jaké jsou hlavní úkoly typických finančních pozic, se zabývala expertní skupina České asociace pro finanční řízení (CAFIN). Výsledkem její práce je studie „Kompetence a kariérní cesty v podnikových financích". Pro účely studie skupina vymezila 7 klíčových oblastí finančního řízení podniku a pro typizované finanční pozice definovala míru odborných znalostí a míru provádění činností v daných oblastech.
Kde jsou kladeny největší požadavky na finančního manažera, ukazuje následující graf.

Zdroj: CAFIN
Na výsledky práce expertní skupiny CAFIN a na její poznatky z prováděných průzkumů navazuje koncepce vzdělávacího cyklu Finanční manažer od Controller Institutu.
Cyklus je koncipován tak, aby hlavním přínosem pro účastníky, kteří nejsou ve financích žádnými nováčky, bylo zejména sdílení zkušeností s lektory – finančními manažery či CEO s dlouholetou praxí. Dalším přínosem je výměna zkušeností s ostatními účastníky cyklu.
Lektoři se určitě zaměří na praktické příklady a doporučení, kam nasměrovat svou pozornost v době ekonomické prosperity.
Podívejte se na témata cyklu a jejich lektory.

Další články
 Na první pohled se může zdát, že pro hodnocení úspěchu firmy stačí podívat se na EBITDA. Dobře se o něm mluví s investory, působí skvěle na slidech a číslo obvykle vypadá reprezentativně. Jenže z EBITDA se strategie nefinancuje. Financuje se z hotovosti.
	Na první pohled se může zdát, že pro hodnocení úspěchu firmy stačí podívat se na EBITDA. Dobře se o něm mluví s investory, působí skvěle na slidech a číslo obvykle vypadá reprezentativně. Jenže z EBITDA se strategie nefinancuje. Financuje se z hotovosti. Roman Smetana je dlouholetý finanční manažer a zkušený leader, který si prošel jak náročnými restrukturalizacemi, tak růstovými fázemi firem. S CAFIN už řadu let spolupracuje jako moderátor oblíbené konference IT pro FINANCE. V rozhovoru s Romanem se dotýkáme nejen vývoje controllingu v posledních letech, ale i toho, proč je klíčové stavět týmy na důvěře, co se skrývá za úspěšným plánováním a proč by controller neměl zůstávat zavřený v kanceláři.
	Roman Smetana je dlouholetý finanční manažer a zkušený leader, který si prošel jak náročnými restrukturalizacemi, tak růstovými fázemi firem. S CAFIN už řadu let spolupracuje jako moderátor oblíbené konference IT pro FINANCE. V rozhovoru s Romanem se dotýkáme nejen vývoje controllingu v posledních letech, ale i toho, proč je klíčové stavět týmy na důvěře, co se skrývá za úspěšným plánováním a proč by controller neměl zůstávat zavřený v kanceláři. Vedením kurzů zaměřených na finanční znalosti nefinančních manažerů se zabývám již bezmála dvacet let. Za tu dobu se proměnil nejen jejich obsah, průběžně přizpůsobovaný potřebám globální ekonomiky, více, než kdy předtím propojené a méně předvídatelné. Mění se i potřeby účastníků, dříve jednoduše shrnutelné výrazem „potřebujete to sami, abyste rozuměli reportům z finanční oblasti“. Stále častější je vyjádření opačné potřeby, tedy „firma potřebuje, aby finanční manažeři porozuměli vám“.
	Vedením kurzů zaměřených na finanční znalosti nefinančních manažerů se zabývám již bezmála dvacet let. Za tu dobu se proměnil nejen jejich obsah, průběžně přizpůsobovaný potřebám globální ekonomiky, více, než kdy předtím propojené a méně předvídatelné. Mění se i potřeby účastníků, dříve jednoduše shrnutelné výrazem „potřebujete to sami, abyste rozuměli reportům z finanční oblasti“. Stále častější je vyjádření opačné potřeby, tedy „firma potřebuje, aby finanční manažeři porozuměli vám“. Všichni to známe. Dny, týdny, možná i měsíce tvrdé práce na tom dokonalém reportu. Konečně dosáhneme momentu, kdy je vše vyladěno do posledního detailu, a je nám poskytnuto to magické uznaní našeho mistrovského díla. Controller se na chvíli cítí jako král světa reportingu. Všichni zbožňují váš report a zdá se, že svět je krásné místo. Ale pak, náhle, jeden nešťastný den přijde email nebo zpráva s otázkou: „Hej, ten report, který obvykle používám... něco s ním není v pořádku. Můžeš se na to podívat?“ A tak začíná naše dobrodružství.
Všichni to známe. Dny, týdny, možná i měsíce tvrdé práce na tom dokonalém reportu. Konečně dosáhneme momentu, kdy je vše vyladěno do posledního detailu, a je nám poskytnuto to magické uznaní našeho mistrovského díla. Controller se na chvíli cítí jako král světa reportingu. Všichni zbožňují váš report a zdá se, že svět je krásné místo. Ale pak, náhle, jeden nešťastný den přijde email nebo zpráva s otázkou: „Hej, ten report, který obvykle používám... něco s ním není v pořádku. Můžeš se na to podívat?“ A tak začíná naše dobrodružství. 
                                
