Úloha finančního manažera v době ekonomické prosperity

Iveta Bajgarová | Toyota Tsusho Europe SA Czech Republic Branch19.9.2017
Ekonomické prostředí se v posledních letech vyvíjí velmi dynamicky. Není to tak dlouho, co jsme žili v ekonomické krizi. To samozřejmě kladlo vysoké nároky na finanční řízení firem. Dnes tu máme téměř pravý opak.

 Většina firem velmi dobře prosperuje, nezaměstnanost je nebývale nízká. Nabídka na trhu práce je vyšší než poptávka po ní. To ale neznamená, že by obezřetnost finančních manažerů měla polevit, nebo že by se nároky na pracovníky na této pozici snížily.
Finanční manažer musí být velmi kompetentní ve všech oblastech finanční ho řízení. Dobrá ekonomická situace podniku mu ale dává nové možnosti, nebo chcete-li, staví před něj jiné úkoly.
Otázkou, jaké jsou hlavní úkoly typických finančních pozic, se zabývala expertní skupina České asociace pro finanční řízení (CAFIN). Výsledkem její práce je studie „Kompetence a kariérní cesty v podnikových financích". Pro účely studie skupina vymezila 7 klíčových oblastí finančního řízení podniku a pro typizované finanční pozice definovala míru odborných znalostí a míru provádění činností v daných oblastech.
Kde jsou kladeny největší požadavky na finančního manažera, ukazuje následující graf.

 

Zdroj: CAFIN

 

Na výsledky práce expertní skupiny CAFIN a na její poznatky z prováděných průzkumů navazuje koncepce vzdělávacího cyklu Finanční manažer od Controller Institutu.
Cyklus je koncipován tak, aby hlavním přínosem pro účastníky, kteří nejsou ve financích žádnými nováčky, bylo zejména sdílení zkušeností s lektory – finančními manažery či CEO s dlouholetou praxí. Dalším přínosem je výměna zkušeností s ostatními účastníky cyklu.
Lektoři se určitě zaměří na praktické příklady a doporučení, kam nasměrovat svou pozornost v době ekonomické prosperity.
Podívejte se na témata cyklu a jejich lektory.

zpět na všechny články
Iveta Bajgarová | Toyota Tsusho Europe SA Czech Republic Branch
Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Podniková ekonomika. Jak při studiu, tak po jeho dokončení pracovala v různých společnostech na pozicích zaměřených na marketing a public releations. Ve vzdělávání působí od roku 2002. Pracovala jako pedagog vyučující obory ekonomika, účetnictví a marketing na střední škole. Zkušenost se vzděláváním dospělých v podnikové sféře získala v korporátní výrobní společnosti Carrier Refrigeration Operating Czech Republic na pozici specialista vzdělávání. Od roku 2011 pracovala v Controller Institutu, nejdříve jako metodik vzdělávání a poté jako projektová manažerka certifikovaných vzdělávacích cyklů.

Další články

Všichni to známe. Dny, týdny, možná i měsíce tvrdé práce na tom dokonalém reportu. Konečně dosáhneme momentu, kdy je vše vyladěno do posledního detailu, a je nám poskytnuto to magické uznaní našeho mistrovského díla. Controller se na chvíli cítí jako král světa reportingu. Všichni zbožňují váš report a zdá se, že svět je krásné místo. Ale pak, náhle, jeden nešťastný den přijde email nebo zpráva s otázkou: „Hej, ten report, který obvykle používám... něco s ním není v pořádku. Můžeš se na to podívat?“ A tak začíná naše dobrodružství.
Finanční gramotnost podnikových manažerů je podmínkou přežití v globální konkurenci. A ví to váš finanční ředitel?
Existuje mnoho typů otázek. Některé otázky si můžete klást jen proto, že vás baví hledat odpověď („Proč mne mají všichni tak rádi?"), některé otázky provokují k akci („Neměl bych jí/jemu zavolat?") a pak jsou tu bohužel také otázky zneklidňující („Není na čase přestat s ...?"). Následující otázky, pevně věřím, spojují všechny popsané motivy v obráceném pořadí: nejprve vyvolají neklid, a potom, jak doufám, povedou k akci, která vás bude bavit. Aspoň tehdy, jste-li controlleři tělem i duší.
Kolegové z České asociace pro finanční řízení (CAFIN) mají nový projekt.  Říkají mu CFO OUTLOOK. Rozhodli se vydávat své čtvrtletní odhady vývoje uvedených ukazatelů - meziroční inflace v ČR, PRIBOR a kurzy CZK/EURO a CZK/USD
nahoru
© 2024 Controller Institut